Pagina's

zondag 22 februari 2015

Vondst 9, een mosgroene West Germany vaas met wit druipglazuur !

Bijzondere vermoedelijk West Germany lava vaas

Is dit bijzonder?

Druipglazuur kom je wel vaker tegen op keramiek, maar wit druipglazuur op een groene ondergrond is toch een stuk minder gangbaar. De bijzondere kleurstelling viel mij gelijk op. Dit type keramiek staat ook wel bekend onder de term West Germany keramiek en is vaak wel gemerkt. Tip: Let bij het kopen van keramiek altijd goed op! Een haarlijn kan zich goed verbergen in een dik glazuur met veel structuur. Helaas is dit vaasje niet gemerkt, maar het heeft mij er niet van weten te weerhouden het te kopen voor slechts:

Gekocht voor: 0,50 euro!

Wat heb ik gekocht?


De niet gemerkte onderkant

Dat het een bijzonder vaasje was bleek wel toen ik wilde achterhalen wat de herkomst was. Vermoedelijk jaren 70, maar helaas, niemand kon mij verder helpen. Dus houd ik het op een West Germany vaasje, afkomstig van een de de West-Duitse keramiekfabrieken uit de jaren 70. De jaren 70 omdat in deze periode de kleuren gewaagder werden en het lava achtige glazuur zijn intrede deed. Het lavaglazuur staat ook bekend onder de term: "fat lava". Al met al een mooi afgewerkt stukje keramiek, zeer decoratief en verzamelwaardig.

Lavaglazuur of druipglazuur in bijzondere kleurstelling
Prachtig glazuur in een bijzondere kleurstelling

Wat is het waard?

West Germany keramiek wordt veel verzameld en het is ook ontzettend leuk om te verzamelen. Van sommige vazen is bekend dat er honderden verschillende glazuurmogelijkheden zijn geweest en dit van maar een enkel model! Bekende fabrikanten zijn bijvoorbeeld: Ruscha, Roth, Scheurich en Otto Keramik. Het model dat ik heb gekocht in de kleurcombinatie groen/wit kom je niet snel tegen en heeft voor een verzamelaar wel degelijk waarde.

Waarde: 20 - 25 euro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten