Pagina's

donderdag 19 februari 2015

Vondst 6, een Pallme König & Habel suikerpot!


Pallme König & Habel jar sugarpot

Loetz Bonbonnière?

Vies en ongepoetst lag deze mooie bonbonnière of suikerpot op een tafeltje. Voor maar 4,50 euro mocht ik hem kopen, ik vond het koopje. De bijzondere glastechniek sprak me aan deed me denken aan werk uit de Loetz glasfabriek. Mooi afgewerkt en intact. Dat het een potje uit de jugendstil (1890 - 1914) periode komt, was meteen duidelijk.

Gekocht voor: 4,50 euro!

Wat heb ik gekocht?

Ik was in de veronderstelling dat het een voorwerp was uit de Loetz fabriek (Glasfabriek in Klostermühle te Duitsland opgericht in 1836, doorgestart in 1911 en definitief opgeheven in 1947.) Maar dit klopte niet. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat het potje helemaal niet uit Duitsland kwam maar waarschijnlijk uit Tsjechië. Een fabriek genaamd Pallme Konig en Habel. Deze fabriek stond in Kamenický Šenov (Duits: Steinschönau), een Tsjechische stad in de regio Liberec. De fabriek produceerde langere tijd kwalitatief goed glaskunst. Ook in dit stuk zijn prachtige technieken gebruikt, de foto's zeggen genoeg.

Pallme König & Habel jar glass technique bottom
Glastechniek waarbij een mal is gebruik
Pallme König & Habel glastechniek
De glasdraden doen bijna organisch aan

Wat is het waard?

Veel mensen verzamelen jugendstil voorwerpen, dit omdat ze het mooi vinden of omdat het bijvoorbeeld bij hun woonstijl past. Specifiek glas uit de jugendstil periode wordt ook verzameld, maar zoals altijd bij glas is de staat van belang. Beschadigingen aan het glas maken een item al snel waardeloos voor verzamelaars.. Dit item is waard:

Waarde: 75-100 euro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten